.........ČEŠTINA PRO ŽIVOT......................................................ASSET České Budějovice
 

 
- -- --Francais

Metodické pokyny

Čeština pro život

13. LEKCE


Kde na to všechno vzít peníze

 

Lektor se ptá studentů, jestli jsou peníze skutečným klíčem ke štěstí. Vybere si několik otázek z oddílu Přinášejí peníze štěstí? Studenti diskutují o tom, za co utrácejí peníze, za co nejvíce, jestli něco ušetří, kam případně investují peníze. Jestli má vůbec význam šetřit, nebo je lepší mít dluhy? Jestli si studenti vedou domácí účetnictví a mají přehled o tom, kolik peněz každý měsíc utratí, nebo kupují věci náhodně, když něco potřebují, nebo utrácejí peníze za všechno, co vidí. Na čem se dá podle jejich názoru ušetřit. Na to navazuje cv. 1.

 
cv. 1 Kudy odtékají peníze
Studenti čtou tři krátké texty. Řeší úkoly ze cv. 2 a odpovídají na dotazy cv. 3.
cv. 4  Studenti hledají v textu odpovídající ekvivalenty.
cv. 5
Cvičení na procvičování gramatiky. Studenti hledají v úvodním textu odpovídající spojky a doplňují do vět. Pak odpovídají na uvedené otázky.
cv. 6 Studenti spojují uvedená podstatná jména s vhodným přídavným jménem. K tomuto spojední hledají ve cv. 7 odpovídající sloveso. Z těchto spojení tvoří studenti věty.
cv. 8
Bankovní účet
Lektor se ptá studentů, zda mají český účet, jaké mají zkušenosti se založením bankovního účtu v ČR. Jaké bance dávají přenost a proč? Co je pro ně u bankovního účtu nejdůležitější. Studenti čtou text a hledají jeho správné pořadí.Pak odpovídají na otázky k textu.
 cv. 9
V tomto cvičení jsou pojmy, se kterými se studenti setkají při zakládání účtu a jednání v bance. Lektor se ptá, jestli studenti vědí, co tyto pojmy znamenají. Studenti pak hledají správné vysvětlení výrazu.
Ve cv. 9b) vyplňují příkaz k úhradě. Lektor může přinést na ukázku formuláře z různých bank. Studenti pak porovnávají klasické formuláře s online příkazy.
cv. 10 Běžný účet v bance
poslechové cvičení
Na předchozí cvičení navazuje rozhovor v bance týkající se založení účtu. Studenti poslouchají nahrávku a doplňují text. Následuje kontrola. Studenti pokračují v řešení dalších úkolů 10 b), c). Pak podobnou situaci zahrají v rozhovoru – cv. 10 d).
cv. 11 Výdaje českých domácností
mluvní cvičení
Studenti se dívají na graf a říkají, za co lidé v ČR utrácejí nejvíce peníze. Porovnávají se situací ve své zemi. Pak mluví o sobě a vytvářejí si svůj vlastní graf –cv. 12.
cv. 13 Kdo šetří, má za tři
Lektor nejprve vysvětlí, co to znamená. V otázce jsou uvedeny různé významy a vazby – šetřit na něco – šetřit z něčeho – šetřit na něčem. Lektor upozorní na odlišnosti. Studenti uvádějí příklady. Pak poslouchají vypravování čtyř osob a uvádějí k nim správné výpovědi. K uvedeným výpovědím zaujímají své stanovisko a říkají svůj vlastní názor. Studenti se vracejí k poslechu a řeší úkoly 13 d-g.
cv. 14
Studenti odpovídají na otázky. Pak vyjadřují své stanovisko.
Např. Eva hází spropitné do prasátka. Kam ho dává?
Odpověď – Eva dává spropitné do kasičky, protože asi má jenom drobné a nedostává bankovky.
Vlastní stanovisko – Nedostávám spropitné. Nemám ani drobné peníze, protože platím jenom kartou.
cv. 15
Cvičení na rozšíření slovní zásoby. Studenti spojují podstatné jméno peníze se slovesem a doplňují podle významu do vět. Můžou uvádět i další slovesa a tvořit vlastní věty.
Např. – ztratit peníze, prát špinavé peníze, závidět peníze
cv. 16 Honba za penězi
Opět cvičení na rozšíření slovní zásoby. Studenti vybírají správnou možnost. Říkají, jestli podobná rčení někdy slyšeli.
cv. 17
Jedná se o krátké vypravování. Studenti doplňují do textu podstatné jméno peníze ve správném tvaru. Pak můžou diskutovat o tom, jestli něco podobného někdy zažili.
cv. 18 Co s penězi?
Studenti mají k dispozici různé možnosti, jak investovat peníze. Vybírají vhodnou možnost pro sebe a zdůvodňují.
cv. 19
Studenti zahrají uvedené situace.
cv. 20 Všechno se točí kolem peněz
Toto cvičení můžou dělat studenti ve skupinách. Jednotlivé skupiny mezi sebou soutěží a řeší zadané úkoly.
cv. 21 Četba z tisku
Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Studenti diskutují o tom, zda je výhodnější šetřit, nebo mít dluhy.

 

 



   
 
© Copyright ASSET Č.Budějovice 2010
Informace: + 420 603 715 504 -- e-mail: assetcb@seznam.cz